Shoppingförbud

Jag har från och med idag belagt mig själv med shoppingförbud. Vid överträdelse så väntar ett strängt straff. Jag har dock inte bestämt vilket ännu. Men en sak är säkert. Gruvligt kommer det att vara. 
 
Förra veckan var nämligen tämligen lugn på jobbet. Vilket innebar att jag gick ut på lunchen varje dag och tog en promenad. Och om man tar en promenad i stan när det är slutreatider så gäller det att ha en plan. En reaplan. Och det hade inte jag. Så jag gick in i en affär (sa goddag vad har ni här) både lite här och lite där. Och oftast fanns det något alldeles nödvändigt till ett onödigt lågt pris.
 
I en väskaffär hade de till exempel finfina väskor. (Nähä?). Och eftersom jag är smått väskberoende och gärna sniffar en skinnväska lite då och då så kunde jag inte låta bli. Så det blev en ny väska. Eller ja. Fyra kanske det blev. Men då köpte jag bland annat två likadana fast i två olika färger så att jag kunde lämna tillbaka en av dem efter det att jag känt efter hemma vilken färg som var finast. Svart eller brun. Svart eller brun. Hm. Mycket komplext problem. Jag fick fundera länge på en lösning. Och ta hjälp av mina barn.
 
Efter att ha analyserat min väsksamling och vilka väskbehov jag har med tanke på färg, form, storlek och lukt (sniff) så lyckades vi till slut lösa problemet. Jag rensade bort fem gamla väskor. Vilket innebar att det plötsligt hade uppstått ett behov av en ny brun väska. Och en svart. Perfekt.
 
Eftersom jag gjorde ungefär samma resa fast med skor i början på sommaren så kan man ju bli lite orolig. Det kanske håller på att bli en ny vana. Skaffar flera exemplar av varje sort för att välja den bästa. Och så väljer jag allihop. Nä. Inte undra på att jag måste ge mig själv shoppingförbud. För det här blir ju inte alls bra. Om jag fortsätter så här så kanske jag till och med måste skaffa en egen walkincloset för att få plats med allting. Och det skulle ju inte vara så lyckat. En alldeles egen walkincloset. Hu ja. Jag tror bestämt att det är så illa att det får bli mitt gruvliga straff. Om jag överträder mitt shoppingförbud alltså. Jajamen. Då säger vi så då. Stackars mig.