Orkeslösa typer

Jag hann jobba två dagar innan några virusar grabbade tag i mig och gav mig mer snor och slem än jag förtjänat. Nu ett par dygn senare så är jag fortfarande relativt okry. Men hoppas på att snarare än snart bli övergiven av dessa små objudna gäster som tittat in på ett oväntat besök. För hörrni. Det blir ingen kopp kaffe. Så ni kan lika gärna sticka.
 
Och på tal om kaffe så slutade min espressomaskin att fungera imorse. Den orkade liksom inte ånga mjölken. Himla otur. De flesta av er kanske vet hur jag blir om jag inte får kaffe på morgonen. Just det. Himla otur.
 
Jag var tämligen nära att slänga skrället i väggen och förklara krig. Men besinnade mig. Och läste instruktionsboken. Tur var väl det. En av knapparna som lyser varje gång man startar maskinen har lyst lite annorlunda än de andra. På halvfart typ. Något som jag irriterat mig på det senaste året. Skitknapp. Har jag tänkt. Om jag då hade läst instruktionsboken istället så hade jag sett att detta betyder att man ska kalka av den. För om man inte gör det så orkar den liksom inte ånga mjölken.
 
Jösses. Jag höll på att slänga hela espressomaskinen i väggen bara för att den behövde avkalkas. Stackars liten. Men å andra sidan. Instruktionsböcker är ju. Så. Himla. Tråkiga. För mycket text. För få bilder. Eller för lite text. Och för många bilder. Och totalt humorlösa. Inte ett endaste litet skämt. Åtminstone några små ordvitsar kunde de väl bjuda på. Som till exempel: "Har maskinen nedsatt prestationsförmåga och inte längre orkar hålla ångan uppe? Lyser knappen knappt och mjölken med sin frånvaro? Är du på väg att slänga skrället i väggen? Avkalka." Kanske hade färre espressomaskiner nästan slängts i väggen då. I alla fall min. 
 
Någonting jag ändå tänker slänga i väggen är vår relativt nya mixer. Han har uppenbara identitetsproblem och förstår inte ens att han är en mixer. Han tror att han är en separator. Och kämpar stenhårt för att hålla allt man häller i den separerat från varandra. Han skulle antingen behöva terapi. Eller läsa igenom sin egen instruktionsbok. Förmodligen har han problem även med det. En schizofren dyslektisk mixer alltså. Och det går ju knappt att säga. Så det blir nog väggen. Skitmixer.
 
Två av de tre orkeslösa typerna. Varning för den till vänster. Den till höger har nu tillfrisknat. Den tredje vill inte vara med på bild.