Certifieringsmutti

Sitter här och pluggar. För imorgon börjar en kurs som jag ska gå under hela hösten. Hade tänkte att bli certifierad verksamhetsarkitekt nämligen. För några år sedan gick jag en annan kurs och blev certifierad IT-arkitekt. Jag misstänker att jag utöver mitt Tupperwareberoende och kantarellberoende även kan vara certifieringsberoende.
 
Certifierad Mutti är jag naturligtvis också. Den certifieringen var faktiskt rätt så krävande. Det gällde att dra tillräckligt dåliga ordvitsar för att de vitsutsatta ska hamna i en perfekt balans mellan illamående och fnissighet. Och mellan golvliggande i fosterställning och stående ovationer. Jag klarade det hyfsat. Trots några missöden med hulkningar och framstupa sidolägen.
 
För denna certifiering krävdes också en förkärlek för långa, sammansatta och gärna icke existerande ord. Som till exempel träsmaksbaksförebyggandekudde. Eller stolsdyna. Som ocertifierade skulle säga. Men det är ju inte lika finfint. Snarare ofinfint.
 
Andra krav för att bli en certifierad Mutti var till exempel en djup kunskap inom schäslongssittningsergonomi med laptopfokus. Och att hålla fnissnivån på åtminstone en fyra till sex fniss om dagen. Även vardagar. Samt att visa en genuin men totalt motsägelsefull vilja att reta gallfeber på sin omgivning på ett synnerligen kärleksfullt sätt. 
 
Och nu. Tillbaka till pluggandet.
 
Här ser ni en certifierad plugghindrare. En naturbegåvning måste jag säga.
 
 
Han är även certifierad bokslukare.