Helgvirus

I slutet av påskhelgen blev jag lite hängig. Inte jättehängig. Bara sådär lagom mediumhängig. Men så fort det blev vardag så kände jag mig ohängig igen. Efter en kort men intensiv vecka på jobbet så kom hänget liksom tillbaka igen igår kväll. Så nu sitter jag här och är ännu hängigare än förra helgen. Riktigt hänghängig. Med feber, hosta och nysningar så är det inte heller någon annan som vill hänga med mig. Så jag hänger här i ett soffhörn alldeles själv. Men det förstås. Jag har ju mina nysningar. 
 
Så hur kommer det sig egentligen. Att så fort det blir helg så hoppar alla möjliga virusar och bakterier på en. Är det för att man inte är på sin vakt när man är ledig? Man blir liksom sådär finfint avslappnad. Och då. När man minst anar det. Så slänger de sig över en.
 
Eller är det så att alla virusar och bakterier också jobbar i veckorna. På laboratorier och forskningsanstalter till exempel. Eller i små slemfabriker. Så att de helt enkelt är upptagna med annat. Något viktigare. Och så när det blir helg så släpper de lös och blir lite wild and crazy. Hoppar på en människa och har lite lajbans i näshålan. Ett riktigt fredagsnys. En perfekt uppladdning inför helgens örsprångmarscher och luftrörsfärder. Det kan ju så klart bli en väldigt intensiv helg för ett litet virus. Men hosta vad det hosta vill. Man måste ju få slå sig lös lite på helgerna. Innan det är dags att åka slem till vardagen.
 
Ja vadå. Även ett virus kan väl ha lite söndagsångest.