Hej vår

Efter nästan en veckas feberdvala så sitter jag här och känner mig lika trött och urholkad som Kvilleken. Jag har gjort mig ett litet bo här i hörnet av hörnsoffan. Med hjälp av kuddar och filtar. Och en dator och två fjärrkontroller.
 
Men nu när jag vaknade upp här i mitt ide och tittade ut likt en nyvaken vårbjörn med pälsrufs så blev jag besviken. Mäh! Skulle det inte vara vår när man vaknar upp så här. Regn och hagel. Vilket ohyfs. Jaja. Nu har ju i alla fall helgen hela helgen på sig. Att våra till sig lite.
 
Och det har förresten sina fördelar att känna sig som en gammal ek. Man behöver inte göra så mycket. Man kan bara sitta här i sitt lilla hörn. Och vara mossig. Just nu sitter jag här och tittar på när Stefan rensar ut böcker ur bokhyllorna. Vi brukar göra det då och då. För om vi skulle spara alla böcker när vi har läst ut dem så skulle vårt hem se ut som ett bibliotek. Och på biblioteket måste man vara tyst. Man får inte ens tänka högt. Och jag som har så höga tankar om böcker. Och ju fler böcker. Desto högre blir de. Bokhögarna. Så det funkar ju inte.
 
Den här utrensningen blev lite rensigare än vanligt också. För nu åkte till och med Bra Böckers lexikon ut. Alla tjugofem delarna. Det trodde vi inte när vi köpte det för över tjugofem år sen. Då skulle alla ha ett lexikon hemma. Gärna i så många delar som möjligt. Och allra helst Bra Böckers. Så att det tog minst två och ett halvt år att samla ihop det. Tillsammans med fyrtiosju andra böcker som man var tvungen att köpa för att de också ingick i bokpaketen. Och nu är de snart borta allihop. Hej då åttiotalet.