Som en tjuv om natten

Det blev en söndagsutflykt. Som rymde allt från utomhusfika i solen på café annorlunda-mys-med-höns-och-hantverk vid Årsta havsbad, till familjegemensam sortering av papper, plast och metall vid återvinningsstationen i Åkeshov.
 
Kanske inte den mest normala familjeutflykten. Men så är vi inte heller den mest normala familjen. Det var i alla fall tillräckligt utflyktigt för att jag ska ta min tillflykt till en mer avskiljd horisontell position. Och ta en söndagsvila.
 
Jag sov nämligen som en kratta i natta. Låg vaken mellan två och tre. Tills jag kom på att den timmen inte fanns. Och att jag låg vaken mellan två och fyra.  Då blev jag ännu mer irriterad. Och låg vaken lite till.
 
Funderade på om mina sömnluckor i natt berodde på fullmånen. Men den var för två veckor sen. Och så sabla efter är jag inte. En vecka kanske. Men inte två. Vaknade inte heller med fårullsrester eller hönsfjädrar i mungipan. Så nej. Månen kan jag inte anklaga.
 
Förmodligen berodde detta på att jag blev bestulen i natt. Inte konstigt om man sover lite dåligt då. Stulen tid. En hel timme. Dyrbar tid som någon bara går in och konfiskerar. Jaja. Säger ni. Du får ju tillbaka den i höst. Määh. Säger jag. Som inte alls vill bli av med en härlig vårnattstimme. Och få tillbaka den som en deprimerande höstnattstimme. Inte en sekund i ränta får man heller. Nä. Rena rama stölden.
 
Tidstjuv