Rena rama röjet

Idag har varit en dag med fix, fej, röj och rens. Alla ytor, grejer och vrår i köket som under sommaren har lyckats hålla sig undan alla former av rengöring har idag blivit besökta av en energisk mutti med disksvampen i högsta hugg. Samtidigt som Sara rensat bort oätliga ätligheter ur skafferiet. Och Stefan tillbringat tid med solkiga soffklädslar och andra otyg av tyg som behövde en tur och retur till tvättstugan. Ett antal förbrukade föremål fick dock endast en enkelbiljett. Till soptippen eller Läkarmissionen. Allt beroende på förmågan att fortsätta ett hyfsat lyckligt liv i något annat hem.
 
I min fixfejröjochrens-iver så lyckades jag dock att förvandla minst tre meter finfin aluminiumfolie till tre kubikdecimeter fulful aluminiumfolie. Jag hittade nämligen en lös rulle folie i skåpet. Där någon (förmodligen jag) hade tappat rullen så att en meter folie åkte av. Och sen hade någon (förmodligen jag) rullat upp den på rullen igen. Blev lika knöligt som en knölsvanshals. Eftersom folien nästan var slut så var det lika bra att slänga den. Tänkte jag. Men eftersom vi sopsorterar så drog jag av de sista (metall)folievarven från (papp)rullen.
 
Det visade sig dock, när jag dragit av ett par varv, att det var lite mer kvar. Men det var ju bara ett par varv till kvar. Så jag drog av dem också. Det visade sig dock, när jag dragit av ännu ett par varv, att det var lite mer kvar. Men det var ju bara ett par varv till kvar. Så jag drog av dem också. Det visade sig dock...ja just det. Ni fattar va. Det jag inte fattar var varför jag inte slutade.
 
Till slut stod jag i alla fall med den tomma (papp)rullen i den ena handen. Och flera meter ihopknölad aluminiumfolie i den andra. Så nu har jag dåligt miljösamvete. Jag har tagit livet av en helt vanlig och livfull rulle folie. Utan att ens ha kladdat ner den med kladdkaka, potatisgratäng eller något annat man kan kladda ner folie med. Men men. Vi får hoppas att denna knöliga aluminumhög via metallåtervinningen åter får uppleva full rulle som full folierulle. Utan att råka ut för en drulle som mig. Förlåt folien. 
 
Folie fail