Trädgårdsreportage

Igår fick ni ju se min hemutochinredning. Idag kommer ett trädgårdsreportage. För även om insidan är det viktigaste hos både hus och människor. Så spelar ju ändå utsidan en viss roll. Inte så stor dock. Som ni snart ska få se.
 
 
Vi börjar lite fint. Med finfina körsbärsblommor. I finfinfina Muttiträdgården. (Våga vägra Kungsträdgården.)
 
 
Som ni ser har vi perenna löv. Ligger kvar år från år.
 
 
Återvinningen svämmar över även utomhus. Varde jord. Försökte jag med. Men den lyder inte. Suck. Löv.
 
 
Oj hoppsan. Något fint har hittat in i vår trädgård. Måste förevigas.
 
 
Nämenalltså. De här påskliljorna var faktiskt jättefina. När det var påsk. De har bara inte hunnit begravas ännu. Ligger så att säga på lit de parade.
 
 
Detta skulle kunna vara en gräsmatta med lite blommor i. Men tyvärr är det en blomsterrabatt med mycket gräs i. Så frågan är om det inte är enklare att rensa bort blommorna och göra gräsmatta av den. Istället för tvärtom.
 
 
Vår häck. Som enligt mig inte är en fin häck. Snarare ett riktig arsle. Till häck. Miljoner galet långa och vassa taggar. Som sitter finfint i både fingrar, fotsulor och cykeldäck. Om tvätthögarna är mitt hatobjekt inomhus. Så är detta mitt hatobjekt utomhus. Bör avlivas inom kort. Så oskonsamt som möjligt.
 
 
Hajar ni hur svårt det var att odla mossan på stenplattorna. Och att så gräsfröna i de smalsmala springorna mellan dem. Mycket svårt. Svårsvårt.
 
 
Den här blomman ser man på många ställen i Muttiträdgården. Tror den är sällsynt. För inga av mina grannar har sådana. Men om de är snälla så kan jag blåsa över några frön sen. Man vill väl dela med sig.
 
 
Jösses. En del är verkligen envisa. Inte skulle väl det växa någonting just här. Marksten, betong och trästaket. Skulle det vara där. Inte något grönt. Än mindre ett mindre träd.
 
 
Mäh! Var kom du ifrån? En envising till. Mitt i trappan som går utmed huset. Finns ingen jord där liksom. Växer typ i gråsuggsbajs. Eller snigellik. Uäck.
 
 
Den här ljungen köpte jag i höstas. Den har fått vatten. En gång. Den har fått vind. Från vänster. Den har ramlat ner från bänken. Många gånger. Den är inte levande. Fast den ser ut så. Zombieljung.
 
 
Då var även utsidan avklarad. Kanske kommer fler hemmahosreportage. Det finns ju fler populära teman på nätet. Förutom hemindredning och trädgårdar. Matlagning till exempel. Eller bakning av finfina kappkäjks. Och för att inte tala om gullegullgulliga husdjur. Jorå. Ska nog kunna ordna det med. Mähähä.