Paranoia

Min mage bestämde sig i natt för att inleda en strejk och därmed inte fortsätta att utföra sina vanliga arbetsuppgifter utan istället släppa allting vind för våg. Så att säga. Min kropp och min hjärna hade därför en snabb överlägging i morse och tog ett beslut att stanna hemma.
 
I dessa tider får man dock vara försiktig med att göra som jag gör nu och blogga om man är sjukskriven. I alla fall om man är smått paranoid. Någon nitisk anställd på Försäkringskassan kanske läser detta och tycker att jag minsann verkar kunna både sitta upp och utföra vissa sysslor. Till dig vill jag bara säga. Ja det kan jag. Men du har ingen aning om var jag sitter. Eller vad jag sitter på.
 
Igår kväll var jag dock lyckligt ovetande om vad som skulle komma idag. Då var jag bara glad över att min yngsta dotter tog emot läxhjälp. Ingenting som händer så ofta nu för tiden. "Men du, både pappa och jag kan en hel del saker om vi slår våra kloka huvuden ihop. Vi har ändå varit med om en del. Tror du inte att det är någonting vi kan  hjälpa dig med?" Frågade vi. När dotterns axlar var i höjd med vardagsrumsmattan på grund av tyngden av alla läxor. "Okej". Svarade dottern. "Så bra! Vad handlar det om?" Frågade vi glada över att kunna hjälpa till. "Cannabis". Svarade dottern. "Eeh". Sa mamman. "Ööh". Sa pappan. Och så gjorde vi så man alltid bör göra när det är någonting man inte har någon erfarenhet av och som man vill veta mer om. Vi googlade.
 
Detta resulterade i att jag hade mellan fem och sex webbsidor om droger generellt och Cannabis speciellt, uppe samtidigt. Till er på FRA vill jag bara säga. Jag missbrukar inte droger. Jag missbrukar googling. På tal om att vara smått paranoid.
 
Dottern hade ett antal frågor som skulle besvaras om denna drog. Frågor hon fått från läraren. Som till exempel skadlig inverkan på kroppen. Hur den är beroendeframkallande. Och så vidare. Bra sätt att lära sig hur illa det är. Tänkte vi. Sen började lite mer suspekta frågor dyka upp i pappret från skolan. "Hur används drogen?". Eeh. Inte alls? Smått paranoida som vi är misstänkte vi att läraren helst av allt ville ha ett recept på hasch brownies. Nästa fråga var värre. "Hur får man tag i drogen?". Men herregud. "Skriv att det är olagligt så det vill du inte ens veta". Säger pappan. Dottern tittar lite trött på pappan. "Ge läraren ett namn och mobilnummer och adressen till Plattan". Säger mamman. Dottern tittar lite trött på mamman. Nåja. Vi fick hjälpa henne en stund i alla fall. 
 
Och så lärde vi oss en del om droger. Generellt. Om Cannabis speciellt. En drog som gör att hjärtat slår snabbare, munnen blir torr och att suget efter sötsaker ökar. Samt ger dåligt korttidsminne och ångest. Och gör att man blir smått paranoid. Aj då. Då vet jag ett billigare och definitivt lagligare sätt. Bli fyrtiosex plus. Försök ha koll på allt som händer. Stressa gärna lite då och då. Det blir exakt samma resultat. Och du behöver inte ens ha en langare. Det sköter du helt själv.
 
Därför bytte vi till en platt skärm. På tal om att vara smått paranoid.