Druttenmutti

För att ni ska få ett hum om vilka möjliga och omöjliga tankar som kan snurra runt i ett huvud som mitt, så kommer här ett smakprov från dagens tunnelbanetankar på väg hem från jobbet.

"Tisdag. Skönt. Då är jag ledig imorgon. Påtisdag, påtisdag, påtisdag. Jisses. Trots att det var snart fyrtio år sen som Drutten och Gena körde beatbox i Sveriges Magasin, så triggar ordet "tisdag" fortfarande mig att sjunga lite tyst för mig själv. Ptiisda, ptiisda, ptiisda. Undrar om någon hörde det där. Oops. De måste tro att jag är galen.  

Jag gillar Drutten. Ibland identifierar jag mig med Drutten. En barnslig, obstinat och klurig liten rackare. Hon hävdade sig rätt bra mot den där besserwisserkrokodilen Gena. Lite småtråkig måste jag säga. Försökte inte han sig på en onsdag istället...påonsdag, påonsdag, påonsdag. Herregud det funkar ju inte. Oj, nu sjöng jag högt igen.

Bäst jag sätter på musik istället. Fantastiskt vad avslappnad och nöjd man känner sig när man lyssnar på musik med hörlurar. Det känns liksom som om man är utvald. Som om den här musiken bara är till för mig. En hemlighet mellan mig och min mp3. Ingen annan får lyssna. Nix, speciellt inte den där trista typen mittemot. Nä, nä, nä, nä, nää, nä. Oj, jag sa väl inte det där högt. Tycker nog att hon där stirrar lite på mig. Jag kanske bara andades lite för högt. Ska försöka andas lite tystare. Eller fan heller, jag andas hur högt jag vill. Kanske ska hosta lite också. Surkärring."


Hm. Ja. Nu har jag blottat mig. Och det här, mina vänner, var bara ett utdrag. Mellan Fridhemsplan och Åkeshov ungefär. Ja, nu vet ni. Skrämde jag bort er nu?

Hallå?

Vart tog ni vägen?


Drutten - min idol